+36 30 964-2545 groszevadr@gmail.com

Miért fáj a hátam?

A modern munkakörülmények, az irodai ülő munka és főleg számítógépek kezelése okozta statikus izomtúlterhelés a fiatal felnőttek hátfájásának leggyakoribb oka. Megelőzésként, illetve kezelésként a munkahelyi időszakos testmozgás, az otthoni izomerősítő torna, úszás jön szóba.

A hátfájdalom tulajdonképpen akkor keletkezett, amikor az ember felegyenesedett és két kezét fogásra kezdte el használni. Ez vezetett ahhoz, hogy a gerincnek a korábbi, közel vízszintes lefutás helyett a függőleges álláshoz kellett alkalmazkodnia. Ez az alkalmazkodás a gerinc összes összetevőjét (izomzat, ízületek) jelentősen túlterhelte. Ha ehhez még azt is hozzávesszük, hogy a modern életvitel kevés mozgással, az izomzat minimális igénybevételével jár, akkor könnyen érthetővé válik: az emberi gerinc igen sérülékeny.

Normális esetben az emberi gerincen élettani görbületek alakulnak ki, vagyis a nyak homorú, a hát domború, a deréktájék pedig szintén homorú. Ezek a görbületek, amennyiben a fiziológiás határon belül vannak, megnövelik a gerinc teherbíró képességét. Jelentősebb változások esetén viszont csökken a gerinc teherbíró képessége, és ennek eredménye rendszerint – a fájdalom.

A hátfájdalomnak életkortól függően több oka, több megjelenési formája és számos kezelési lehetősége van.

A serdülőkori hátfájdalmak

A serdülőkorban jelentkező hátfájdalmak döntő többségének hátterében általában anatómiai eltérés, illetve betegség áll. Ez a kórkép a fokozott háti domborulattal járó, nagyon gyakori Scheuermann-kór, melynek oka a csigolyák testének ék alakúvá válása. Ennek következtében a gerinc statikája megbomlik, mert túl nagy forgatónyomatékot kellene a hátizmoknak ellensúlyozniuk. Ezt – a mai serdülőknél tapasztalható – izommennyiség rendszerint nem bírja el, és a túlterhelésre görcsös fájdalommal reagál. Megoldásként szóba jön az érintett izomzat megerősítése célzott gyógytornával és úszással, de nemritkán fűzővel a gerinc megtámasztására kényszerülünk, az eltérés fokozódásának és az izomzat fájdalmának megszüntetésére.

Hátfájás – ülőmunkától

Ugyancsak nagy hátfájós csoportot alkotnak a modern munkakörülmények (irodai ülő munka és főleg számítógépek kezelése) okozta statikus izomtúlterhelés, mely a fiatal felnőttek hátfájásának leggyakoribb oka. Megelőzésként, illetve kezelésként a munkahelyi időszakos testmozgás (főleg a hátizomzat dinamikus megterhelése), otthoni izomerősítő torna, úszás jön szóba.

Női dolgok

Fiatal hölgyek esetén nemritkán a hátfájás hátterében a túlzottan nagy emlők okozta hátizomzat-túlterhelés áll. A túlterhelést megfelelő melltartó viselésével csökkenteni lehet, emellett a hátizomzat megerősítése is segíthet. Nagyon makacs, sok fájdalommal, esetleg esztétikai eltéréssel járó elváltozás esetén plasztikai műtét (az emlők megkisebbítése) is szóba jön.

Az utolsó nagy csoportot az idősebb hölgyek hátfájása okozza. Ez a hátfájás szoros összefüggésben van a csontritkulással. A csontritkulás miatt meggyengült csigolyatestek (a serdülőkori elváltozáshoz hasonlóan) a gravitáció hatására előre ék alakúvá válnak, súlyosabb esetben összeroppannak. Maga az összeroppanás is fáj, de a fájdalom fő forrása a gerinc hátsó részén elhelyezkedő ízületek és izmok túlterhelés miatti fájdalma.

A legfontosabb (amennyiben a csontritkulást objektív vizsgáló módszerekkel igazolták) magának a csontritkulásnak a kezelése. Ez a további progressziót képes megakadályozni és önmagában is fájdalomcsillapító hatású. Emellett az izomzat és az ízületek fizioterápiája, az érintett izomzat felerősítése (idős korban ez ritkán sikerül), némelykor tartós fűzőviselés adja a megoldást.

Mit tegyek, ha fáj a hátam?

Ha tartósan hátfájás kínozza, kérjen háziorvosától beutalót a mozgásszervi szakrendelésre. A szakorvos szükség esetén a társadalombiztosítás által támogatott speciális eszközöket ír fel, illetve olyan terápiát rendel el, amelyekkel hosszútávon javítható a gerinc állapota – erősödik a hátizomzat, és csökkennek a krónikus fájdalmak. A terápia lehet többek közt úszás, gyógytorna, masszírozás is.

Akinek gyakran fáj a háta, célszerű elgondolkodnia azon, megfelelő cipőt visel-e? Egy kényelmes, jó belső kiképzésű cipő már önmagában is sokat segíthet a problémán. Ha lúdtalpas, csináltasson bőrből (ez higiéniai szempontból fontos) lúdtalpbetét. A talp boltozatának megfelelő alátámasztása alapvető a hátgerinc megfelelő tartásához!

Helyes testtartás kismamáknak

A hátfájás végigkísérheti az egész várandóságot, de azért most kell rá a legjobban számítania (30. hét után). Ha a kismama hasizma nem elég erős ahhoz, hogy megtartsa a megnövekedett súlyt, a hátizmokra hárul a feladat, hogy tartsák a gerincet, ami igencsak igénybe veszi őket. Nem árt, ha megtanulja, illetve újratanulja, hogyan álljon, üljön, feküdjön helyesen.

Ha áll

Álljon midig a lehető legegyenesebben, és ne dőljön hátra! Javítson testtartásán: járjon lapos sarkú cipőben, engedje le a vállát, és lépkedjen úgy, mintha feje búbjával a mennyezetet akarná érinteni! Ne görnyedjen: inkább térdelve, ülve vagy guggolva vasaljon, pucoljon krumplit, súrolja a fürdőkádat!

Ha ül

Háttámlás széken üljön, és úgy dőljön hátra, hogy egy összecsavart törülközőt vagy kispárnát tesz a derekához. Amikor csak lehet, üljön törökülésben!

Ha fekszik

Használjon kemény matracot, és feküdjön vízszintesen, mégpedig oldalt vagy a hátán. Mindenhol, ahol szükséges, támassza meg testét párnákkal, ha oldalt fekszik, tegyen párnát feje és felső karja, hasa, térde és csípője alá! Ha háta felső része szokott fájni, inkább a hátán feküdjön, a feje és a térde alatt párnával (persze csak ha kényelmes fekvés esik a hátán!)

Ha fölkel

Hogy meg ne erőltesse hát- és hasizmát, először gördüljön az oldalára, és csak aztán nyomja föl magát karizmai segítségével!

Ha emel és cipel

Lehetőleg semmi nehezet ne emeljen! Ha bármit is föl kell emelnie, egyenes háttal guggoljon le!

Minden cipelnivalót tartson közel a testéhez! Ossza el egyenletesen a súlyt: vásárláskor az árut rakja kétfelé. Két, körülbelül egyforma súlyt vigyen, ne egyetlen nehéz szatyrot!

Derékfájás

Gerincét úgy mentesítheti a nagy tehertől, ha minél többször áll négykézlábra. Végezze el sokszor a cicahát gyakorlatot, és négykézlábra ereszkedve naponta mossa föl a konyhát!